Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden van ICELANDER, gevestigd te Nootdorp


Artikel 1. AANBIEDINGEN EN BEVESTIGINGEN

1.1  Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan ICELANDER opdracht heeft gegeven tot verkoop en/of levering van zaken of tot het verrichten van werkzaamheden en/of diensten;

1.2 ICELANDER: De heer M. van de Wall h.o. ICELANDER, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 74573306, die de opdracht als bedoeld onder 1.1 heeft aanvaard of een aan een mogelijke opdracht voorafgaande offerte of aanbod heeft uitgebracht.


Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID

2.1 Deze Algemene Verkoop- en Leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten hoe ook genaamd. Met name zijn deze voorwaarden van toepassing op door ICELANDER aangegane overeenkomsten tot verkoop en levering van zaken aan Klant.

2.2 Een verwijzing door Klant naar eigen Algemene Voorwaarden bindt ICELANDER niet tenzij ICELANDER die Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk schriftelijk van toepassing heeft verklaard.

2.3 Afwijking van deze voorwaarden kan alleen schriftelijk worden overeengekomen.

 

Artikel 3. PRIJZEN

3.1 Alle overeenkomsten tussen ICELANDER en Klant worden geacht tot stand te zijn gekomen in de plaats van vestiging van ICELANDER, zowel voor wat betreft uitvoering als betaling.

 3.2 Alle prijzen zijn exclusief vervoerskosten, omzetbelasting en andere heffingen, welke van overheidswege worden opgelegd, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen en komen voor rekening van Klant.

3.3 Aanbiedingen, offertes en prijzen gelden niet automatisch voor nabestellingen.


Artikel 4. VERTEGENWOORDIGING

4.1 Afspraken, toezeggingen en verklaringen van medewerkers van ICELANDER zijn voor haar slechts bindend na haar schriftelijke bevestiging.


Artikel 5. ANNULERINGEN

5.1 Indien Klant de gegeven order geheel of gedeeltelijk annuleert is deze gehouden aan ICELANDER alle met het oog op de uitvoering van deze order redelijkerwijs gemaakte onkosten (kosten van voorbereiding, bestellingen bij derden, opslag, provisie e.d.) te vergoeden, alles onverminderd het recht van ICELANDER op volledige vergoeding wegens winstderving, zomede van de overige uit de annulering voortvloeiende schade.


Artikel 6. RECLAMES

6.1 Reclames van welke aard dan ook schorten de betalingsverplichtingen van de Klant niet op en dienen binnen dertig dagen na ontvangst van de zaken schriftelijk aan ICELANDER ter kennis te worden gebracht.

6.2 Een reclame is niet ontvankelijk, wanneer de zaken door de Klant reeds zijn door geleverd of verwerkt.

6.3 Klachten met betrekking tot een deel der afgeleverde zaken kunnen geen aanleiding zijn tot afkeuring van de gehele levering.


Artikel 7. EIGENDOMSVOORBEHOUD

7.1 Alle door ICELANDER aan Klant verkochte en geleverde zaken blijven eigendom van ICELANDER totdat Klant de geleverde zaken volledig heeft betaald.

 7.2. Indien Klant zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat deze zulks niet zal doen is ICELANDER gerechtigd geleverde zaken waarop het in artikel 7.1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij Klant of derden die de zaak voor de koper houden weg te halen of weg te doen halen.

7.3 Klant verplicht zich binnen redelijke grenzen medewerking te verlenen aan alle maatregelen die ICELANDER ter bescherming van haar eigendomsrecht met betrekking tot de geleverde zaken wil treffen.

 7.4 Indien ICELANDER door haar aan Klant verkochte en geleverde zaken bij niet nakoming van de verplichtingen door Klant niet wenst terug te nemen zal zij daartoe niet door Klant kunnen worden verplicht.

7.5 Teruggenomen zaken zullen door ICELANDER op restwaarde worden getaxeerd, welke waarde in mindering zal strekken op het restant verschuldigde volgens berekening als voormeld in artikel 8.4 van deze voorwaarden. Bij geschil omtrent de hoogte van de restwaarde zullen partijen een derde deskundige aanwijzen die tot waardebepaling althans taxatie zal overgaan. Laatstgemelde toegekende waarde zal voor partijen bindend zijn. De kosten van deze taxatie komen ten laste van Klant.


Artikel 8. BETALING en betalingsvoorwaarden

8.1 Betaling van de verkochte en geleverde zaken dient door Klant binnen 7 dagen na factuurdatum plaats te vinden tenzij bij schriftelijke overeenkomst van deze regeling is afgeweken.

8.2 ICELANDER is bevoegd al haar vorderingen op Klant te verrekenen met door haar aan Klant verschuldigde gelden.

8.3 Klant dient facturen van ICELANDER, waarvoor geen verrekening mogelijk is, te betalen binnen 7 dagen na factuurdatum. Bij uitblijven van betaling zal Klant, zonder ingebrekestelling, direct 2% vertragingsrente per maand verschuldigd worden. Indien ICELANDER haar vordering op Klant aan derden ter incasso uit handen geeft zal Klant alle werkelijk door ICELANDER aan die derde verschuldigde buitengerechtelijke kosten dienen te vergoeden zulks met een minimum van € 150,00 alsmede met een boete gelijk aan 15% over de hoofdsom en vervallen rente even eens met een minimum van € 150,00

 8.4 Betalingen van Klant aan ICELANDER strekken ten eerste tot betaling van verschuldigde rente over openstaande facturen en vervolgens tot mindering van de openstaande factuurbedragen in tijdsvolgorde der openstaande facturen, ongeacht de door Klant aangegeven toerekening.

8.5 Klant is niet gerechtigd op de aan ICELANDER verschuldigde bedragen enige zijnerzijds bestaande vordering, uit welke hoofde ook, in mindering te brengen.


Artikel 9. GARANTIE

9.1 Te zake van door ICELANDER geleverde zaken zijn garantiebepalingen van toepassing voor zover deze tussen partijen schriftelijk zijn overeengekomen.

9.2 Voor gekochte en geleverde zaken met fabrieks- respectievelijk importeurs of distributeursgarantie gelden slechts de door deze leveranciers gestelde garantiebepalingen.

9.3 Alle aanspraken op garantie vervallen wanneer de Klant met de betaling of anderszins in gebreke blijft, dan wel wanneer het gebrek voortvloeit uit ondeskundig gebruik c.q. behandeling door de Klant of indien de Klant zelf of middels derden reparaties c.q. wijzigingen verricht respectievelijk laat verrichten met betrekking tot de geleverde zaak anders dan met uitdrukkelijke toestemming van ICELANDER.


Artikel 10. AANSPRAKELIJKHEID

10.1 De aansprakelijkheid van ICELANDER jegens de Klant, uit welke hoofde dan ook, is per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt) beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval is gedekt door een verzekering;

10.2 Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van ICELANDER beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de betreffende order.

10.3 ICELANDER is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede begrepen gevolgschade, winstderving, bedrijfs- en/of milieuschade en immateriële schade, die de Klant en/of een derde lijdt doordat ICELANDER, of een persoon voor wie zij krachtens de wet aansprakelijk is, tekort schiet in de nakoming van de overeen komst. Voorts is ICELANDER nimmer aansprakelijk voor schade die het gevolg is van, of zich voordoet bij, het transport, opslag, verpakking (onoordeelkundig gebruik) en eigenschappen van de geleverde zaken;

10.4 Het eerste lid geldt niet voor schade die het gevolg is van opzet of grove schuld van ICELANDER of van haar leidinggevende ondergeschikten.


Artikel 11. ONTBINDING/OPZEGGING

11.1 Indien de Klant niet, niet behoorlijk of niet binnen een gestelde termijn of anderszins niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor haar uit enige overeenkomst of uit deze voorwaarden voort vloeit, is de Klant in verzuim en is ICELANDER gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de uitvoering van die overeen komst en direct daarmee samenhangende overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te ontbinden, één en ander onverminderd de andere rechten van ICELANDER onder welke overeenkomst dan ook met de Klant alsmede onverminderd de andere rechten van ICELANDER op grond van de wet en zonder dat ICELANDER tot enige schadevergoeding is gehouden;

11.2 Ingeval de Klant: - surseance van betaling aanvraagt of verkrijgt; - haar faillissement aanvraagt, haar faillissement wordt aangevraagd dan wel failliet wordt verklaard; - wordt ontbonden ingevolge artikel 2:19 BW; - haar activiteiten staakt dan wel ophoudt te bestaan, is ICELANDER, zonder ingebrekestelling, gerechtigd de uitvoering van de desbetreffende overeenkomst(en) op te schorten totdat betaling voldoende zeker is gesteld, zulks ter beoordeling van ICELANDER, dan wel alle nog niet afgewikkelde overeenkomsten met de Klant te ontbinden, één en ander onverminderd de andere rechten van ICELANDER onder welke overeenkomst met de Klant ook, alsmede onverminderd andere rechten van ICELANDER op grond van de wet en zonder dat ICELANDER tot enige schadevergoeding is gehouden. Zulks geldt ook indien beslag wordt gelegd op en/of executie van (een gedeelte) van het vermogen van de Klant plaats vindt;

11.3 Ingeval zich een gebeurtenis voordoet als omschreven in dit artikel zijn respectievelijk alle vorderingen van ICELANDER op de Klant en al dergelijke vorderingen uit hoofde van de desbetreffende overeenkomst(en) onmiddellijk en in het geheel opeisbaar.


Artikel 12. OVERMACHT

12.1 Onder overmacht van ICELANDER wordt ten deze verstaan: elke van de wil van ICELANDER onafhankelijke omstandigheid waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens de Klant geheel of gedeeltelijk wordt verminderd of waardoor nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van ICELANDER kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het sluiten van de overeenkomst te voorzien of voorzienbaar was;

12.2 Onder “overmacht” worden in ieder geval begrepen: (burger)oorlog, oorlogsgevaar, oproer, gijzeling, molest, brand, waterschade en overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, bovenmatig ziekteverzuim van het personeel van ICELANDER, defecten aan machinerieën en installaties, storingen in de levering van energie, transport moeilijkheden, belemmerende maatregelen van enige overheidsinstantie, het ontbreken van enige van overheidswege te verkrijgen vergunning, alsmede niet-nakoming aan de zijde van de leveranciers van ICELANDER, waardoor ICELANDER haar verplichtingen jegens de Klant niet (meer) kan nakomen;

12.3 Indien zich een situatie van overmacht voordoet is ICELANDER gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Indien de periode waarin door over macht nakoming van de verplichtingen door ICELANDER niet mogelijk is langer duurt dan drie maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden. De Klant zal echter slechts tot ontbinding kunnen overgaan nadat zij ICELANDER na verloop van de drie maanden bij aangetekend schrijven in de gelegenheid heeft gesteld om alsnog binnen 14 dagen haar verplichtingen na te komen. De Klant heeft geen recht op enige schadevergoeding.


Artikel 13. LEVERING

13.1 De door ICELANDER opgegeven (af)leveringstermijn is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst voor haar geldende omstandigheden, de door de Klant verstrekte en voor het uitvoeren van de order benodigde gegevens alsmede, voor zover afhankelijk van prestaties van derden, op de door die derden aan ICELANDER verstrekte gegevens. De overeengekomen levertijden gelden als indicatie en zijn niet fataal. Het enkel verstrijken van die termijn levert geen verzuim op. ICELANDER zal de (af)leveringstermijn zoveel mogelijk in acht nemen;

13.2 Indien een termijn van (af)levering niet uitdrukkelijk is overeengekomen, geldt een redelijke termijn van (af)levering, te rekenen vanaf het moment van totstandkoming van de overeenkomst;

13.3 Indien vertraging ontstaat ten gevolge van wijzigingen van de in artikel 13.1 bedoelde omstandigheden, wordt de termijn van (af)levering zodanig verlengd als, alle omstandigheden in aanmerking genomen, redelijk is. De weder partij heeft in dat geval geen recht op ontbinding of opzegging van de overeenkomst;

13.4 Behoudens ingeval van opzet of grove schuld van ICELANDER of haar leidinggevende ondergeschikten is zij niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het overschrijden van de (af)leveringstermijn.


Artikel 14. GESCHILLEN

14.1 Alle geschillen tussen ICELANDER en Klant zullen ongeacht aard of omvang door de meest gerede partij aanhangig worden gemaakt voor de bevoegde rechter te Den Haag tenzij wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten.

14.2 Op alle aanbiedingen en overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing. Het uitvoeren van de order benodigde gegevens alsmede, voor zover afhankelijk van prestaties van derden, op de door die derden aan ICELANDER verstrekte gegevens. De overeengekomen levertijden gelden als indicatie en zijn niet fataal. Het enkel verstrijken van die termijn levert geen verzuim op. ICELANDER zal de (af)leveringstermijn zoveel mogelijk in acht nemen; indien een termijn van (af)levering niet uitdrukkelijk is overeengekomen, geldt een redelijke termijn van (af)levering, te rekenen vanaf het moment van totstandkoming van de overeenkomst;

14.3 Indien vertraging ontstaat ten gevolge van wijzigingen van de in artikel 13.1 bedoelde omstandigheden, wordt de termijn van (af)levering zodanig verlengd als, alle omstandigheden in aanmerking genomen, redelijk is. De Klant heeft in dat geval geen recht op ontbinding of opzegging van de overeenkomst; behoudens ingeval van opzet of grove schuld van ICELANDER of haar leidinggevende ondergeschikten is zij niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het overschrijden van de (af)leveringstermijn

Share by: